• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
691
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Är det inte också därför bostadspriserna har rusat iväg så mycket sista åren på grund av just detta med att alla ser det som en rättighet att äga sin egen bostad. Hade folk nöjt sig med finare hyresbostäder kanske marknaden hade varit lite lugnare? Sen är väl hyresrätter som byggs idag alldeles för dyra för dom allra flesta. Och om man då tvingas in i sämre områden för att hyrorna är billigare så är det klart att man tillslut hellre köper något och då även kan börja amortera och spara till sig själv. Oftast blir det ju då till och med billigare att bo i bostadsrätt. Man undrar hur utvecklingen kommer fortsätta. I min kommun är det nu mest utlandsfödda som köper hus och det beror väl också på att de har fått bra arbeten och nu också vill komma in på bostadsmarknaden och glida på vågen med prisuppgångar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Gjorde ett litet test på arbetsförmedlningen om vilket jobb som passar mig och vad man ska söka för utbildning.
Fick en stark träff på Kronofogde.. Även åklagare och advokat var en starkt träff. Inga dåliga träffar där inte. Känns som dom har råkat blandat ihop mina svar med någon annan.. :facejoy: :facejoy:
Dags att slänga in kockrocken och satsa på annat! Haha.

Så Lasseman. Jag vill ha skrivbordet bredvid dig på kontoret sen! ;)

Kronofogdar är myndighetens jurister. Ganska lång resa dit, juristprogrammet är väl 5 år, notering 1-2 år eller så, och sen något års internutbildning. Jag är inte Kronofogde. Kronofogdar skriver mest yttranden till domstolar tror jag.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Kronofogdar är myndighetens jurister. Ganska lång resa dit, juristprogrammet är väl 5 år, notering 1-2 år eller så, och sen något års internutbildning. Jag är inte Kronofogde. Kronofogdar skriver mest yttranden till domstolar tror jag.

Ouf..bara läsa det där lät invecklat och jobbigt. Så håller mig till spisen ett tag till känner jag. :) :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Ouf..bara läsa det där lät invecklat och jobbigt. Så håller mig till spisen ett tag till känner jag. :) :)

Kock?
Det är mindre komplicerat att bli kronoinspektör, det är dom som är ute och gör saker, utmätningar och sådant.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Kock?
Det är mindre komplicerat att bli kronoinspektör, det är dom som är ute och gör saker, utmätningar och sådant.

Precis. Det är den utbildningen jag har att gå på.
Men om jag ska vara seriös ett tag så har jag gått i tankar på att bli något annat ett tag.

Hur blir man kronoinspektör? Det har jag funderat på förut. Men förstår att jag i så fall måste vänta tills jag inte har några skulder? För det får man väl inte ha i en sådan position?
Har ett jobb med ruggigt bra tider nu. Dagtid och inga helger eller röda dagar. Som kock är man jäkligt rädd om just dom tiderna.

Men måste ha en stadig inkomst, så kan bara plugga kvällar/helger. Kikar mycket på distansutbildningar, men dom som verkar intressanta är just dagtid och på heltid. Så då dör den tanken och man fortsätter knega på fast man har
drömmen i bakhuvudet att vilja bli något annat.
Har fått godkänt från jobbet att om jag hittar en utbildning så är det inga problem att ta ledigt några dagar här och där om det behövs. Så där stöttar dom mig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Precis. Det är den utbildningen jag har att gå på.
Men om jag ska vara seriös ett tag så har jag gått i tankar på att bli något annat ett tag.

Hur blir man kronoinspektör? Det har jag funderat på förut. Men förstår att jag i så fall måste vänta tills jag inte har några skulder? För det får man väl inte ha i en sådan position?
Har ett jobb med ruggigt bra tider nu. Dagtid och inga helger eller röda dagar. Som kock är man jäkligt rädd om just dom tiderna.

Men måste ha en stadig inkomst, så kan bara plugga kvällar/helger. Kikar mycket på distansutbildningar, men dom som verkar intressanta är just dagtid och på heltid. Så då dör den tanken och man fortsätter knega på fast man har
drömmen i bakhuvudet att vilja bli något annat.
Har fått godkänt från jobbet att om jag hittar en utbildning så är det inga problem att ta ledigt några dagar här och där om det behövs. Så där stöttar dom mig.

Man får inte ha skulder hos kronofogden i alla fall.
Dom har gjort om så exakt hur gången är nu vet jag inte, många anställs som handläggare och kan gå vidare mot insp senare.

När jag började var kravet 120 högskolepoäng inom juridik och / eller ekonomi typ, sen börjar man som aspirant och det pågår internutbildning i ca 1.5 år innan man är färdig insp
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Den här Spendrups Bright är fan helt okej. 150 kalorier på en halv liters starköl är inte farligt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Smakar bra gör den också :D
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp